U 3 koraka do obrta-otvaranje obrta putem e-obrta

U samo 3 koraka do obrta putem e-obrta

Sveobuhvatno objašnjenje procesa putem sustava e-Obrt

Sustav e-Obrt omogućuje online podnošenje prijave za otvaranje obrta, što značajno pojednostavljuje proces. Ovdje je detaljan vodič.

1. Prije nego što počnete – Što trebate znati i pripremiti?

Paušalni obrt (Definicija)

Podrazumijeva da ste obrtnik koji plaća paušalni porez na dohodak (fiksni godišnji iznos ovisno o visini primitaka), a niste u sustavu PDV-a. Ovo je najjednostavniji oblik oporezivanja za početnike.

Djelatnost (NKD šifra)

Morate znati koju ćete djelatnost (ili više njih) registrirati. Svaka djelatnost ima svoju NKD šifru (nacionalna klasifikacija djelatnosti). Neke djelatnosti zahtijevaju posebne uvjete (stručna sprema, dozvole), provjerite unaprijed.

Sjedište obrta

Može biti na vašoj kućnoj adresi ili drugoj adresi. Ako je na kućnoj, trebat će vam dokaz o vlasništvu ili suglasnost vlasnika.

Poslovni račun (žiro račun)

Morat ćete otvoriti poseban poslovni (žiro) račun u banci za svoj obrt. Na njega će sjedati svi prihodi i s njega ćete plaćati sve obveze obrta. Zakon u RH dopušta i korištenje privatnih računa, no ne preporučam to. Ukoliko ste koristili poticaje za samozapošljavanje, onda je jedan od uvjeta da imate isključivo poslovni račun.

Certifikat za e-Građani

Za pristup sustavu e-Obrt trebat će vam vjerodajnica visoke razine sigurnosti (minimalno razina 3), kao što je FINA certifikat (e-osobna iskaznica ili usb token) ili mtoken bank. Razmislite i o poslovnom Certilia certifikatu, koristit će vam u mnogoćemu tijekom vašeg poslovanja.

2. Korak po korak kroz e-Obrt sustav

  1. Pristup sustavu: Idite na portal e-građani (www.gov.hr). Prijavite se koristeći svoju vjerodajnicu (npr. FINA certifikat). Pronađite uslugu "e-Obrt".
  2. Pokretanje zahtjeva: Unutar e-Obrta, odaberite opciju "Podnošenje prijave za upis obrta". Sustav će vas voditi kroz nekoliko koraka.
  3. Unos podataka o obrtu:
    • Naziv obrta: odaberite naziv (npr. "ivan horvat, fotografski obrt").
    • Sjedište obrta: unesite adresu. Po potrebi, priložite suglasnost vlasnika.
    • Djelatnosti: unesite NKD šifre za sve planirane djelatnosti.
    • Vrijeme trajanja: upišite "neodređeno".
  4. Prilozi (digitalno): Skenirajte i priložite potrebne dokumente (npr. suglasnost vlasnika prostora, dokazi o stručnoj spremi za vezane obrte).
  5. Potpisivanje i slanje: Pregledajte podatke, digitalno potpišite zahtjev koristeći svoju vjerodajnicu i pošaljite ga.
  6. Plaćanje pristojbi: Sustav će vas uputiti na plaćanje administrativnih pristojbi (oko 200-300 hrk u protuvrijednosti eur, provjerite točan iznos). Plaćanje se obavlja putem internet bankarstva.
  7. Praćenje statusa: Nakon obrade od strane ureda za gospodarstvo, rješenje o upisu obrta primit ćete u svoj korisnički pretinac e-građana.

3. Nakon otvaranja obrta – Što dalje?

Otvaranje poslovnog računa

S rješenjem o upisu obrta idite u banku i otvorite poslovni (žiro) račun.

Prijava na Poreznu upravu

Automatski se prijavljujete za paušalno oporezivanje dohotka (obrazac RPO). Iako je većina ovih prijava automatska, važno je provjeriti i predati obrazac RPO (unutar 8 dana) ako sustav to zahtijeva.

HZZO i HZMO

Automatski ste (pred)prijavljeni na obvezno zdravstveno i mirovinsko osiguranje, no prijavu na HZMO morate odraditi sami-osobno, ili online uz poslovni certifikat koji sam ranije spomenula. Dobit ćete rješenja od porezne uprave i HZMO-a o visini mjesečnih doprinosa.

Knjigovodstvo i PO-SD

Vodite knjigu prometa (obrazac KPR). Jednom godišnje predajete izvještaj o paušalnom dohotku (obrazac PO-SD) poreznoj upravi. Preporučuje se angažiranje knjigovođe za prve korake u vidu konzultacija i edukacije za daljnje poslovanje.

Fiskalizacija i eRačuni (Budućnost)

Obvezni ste fiskalizirati gotovinske račune.(F1) Od 1. siječnja 2026. fiskalizacija se proširuje na sve B2C račune, uključujući transakcijske uplate. Isto tako ste obavezni ugovoriti informacijskog posrednika za zaprimanje e-računa. Od 1. siječnja 2027. obvezno je i izdavanje eRačuna poslovnim subjektima (B2B).

NAJVAŽNIJA PREPORUKA

Pronađite dobrog knjigovođu koji ima iskustva s paušalnim obrtima i koji vas može provesti kroz sve administrativne korake nakon otvaranja (RPO, HZZO, HZMO, PO-SD). Knjigovođa će vam pomoći da se uskladite sa svim obvezama i izbjegnete moguće probleme.

Ako imate konkretna pitanja o pojedinom koraku ili terminu, slobodno se obratite:

danijela.maltar@govirtual-md.hr

Ovaj vodič je informativne prirode i ne predstavlja pravni niti računovodstveni savjet. Uvijek provjerite aktualne propise.